Den största utmaningen hittills

Mälarbanan – en kamp mot klockan. SMA Mineral fick i uppdrag att leverera KC Binder, kalkcement, till bygget av de nya järnvägsspåren på Mälarbanan – inga konstigheter i sig. Den verkliga utmaningen var att jobbet, som vanligtvis tar tio veckor, skulle göras på tio dagar. - Varje dag skulle det levereras 400 ton, berättar Jarek Fastlind på SMA Mineral.

Det råder något av en byggboom i Sverige, och Mälarbanan, järnvägen norr om Mälaren mellan Stockholm och Örebro, är ett exempel på det. Här byggs nya järnvägsspår, sträckan och flaskhalsen Tomteboda – Kalhäll utökas från två till fyra spår.
SMA Mineral har varit en del av bygget av Mälarbanan tidigare. Utmaningen den här gången, med etappen Barkarby – Spånga, var att göra jobbet på tio dagar istället för på tio veckor, som den här typen av uppdrag vanligtvis tar. Redo med back-up – Varje dag skulle det levereras 400 ton KC Binder, fördelat på tio transporter. Så det handlade om att hela tiden försäkra oss om att våra silos i Kolbäck fylldes på med ny kalk och ny cement, att transporterna rullade enligt plan och om de inte gjorde det – att vara beredd med backup-lösningar, förklarar Jarek Fastlind, försäljningsansvarig för byggapplikationen. Största utmaningen Dmixab, entreprenören som utförde själva markstabiliseringsarbetet, arbetade dygnet runt i två skift à 12 timmar med fyra stycken KC-maskiner som var i ständig drift. Utmaningen var att samordna all logistik med kalk från Dalarna, cement från Västerås och leveranser av färdigblandad KC Binder från Kolbäck till arbetsplatsen ”just in time”. – Kommer flera bilar till bygget samtidigt blir de stående och kostar pengar så det var ständig kommunikation som gällde, menar Jarek Fastlind.
Den andra utmaningen var att i förväg ordna ett stort kalklager eftersom uppdraget kolliderade med underhållsstoppen av Boda kalkverk, där kalken kommer ifrån. – Det här är utan tvekan det mest utmanande projektet vi har haft när det gäller produktion och logistik.

20 meter djupa pelare KC Binder levererades från SMA Minerals terminal i Kolbäck till byggarbetsplatsen där entreprenören Dmixab tog vid. Av KC Bindern gjöts 20 meter djupa pelare och totalt
användes 2 000 ton KC Binder. Cementen gör det cementen alltid gör – blir till betong. Kalken, i sin tur, är ett aktivt material som startar reaktionen i marken, tillsammans bildar de båda produkterna urstarka pelare, förklarar Jarek Fastlind.

Fortsättning följer
Hur gick det då? Utmärkt! Dmixab och SMA Mineral har skrivit ett nytt kapitel i svensk markstabilisering, aldrig tidigare har man utfört ett så stort projekt under en så kort tid. Det behövde heller aldrig tryckas på den ”röda knappen”, arbetet med Mälarbanan flöt på utan ett enda missöde. Och fortsättning följer, SMA Mineral har stora förhoppningar om att fortsätta leverera mer KC Binder till de kommande sträckorna av järnvägen.

Tillbaka

Jarek

Fastlind

Senaste från SMA Mineral

NOTIS

SMA Mineral stödjer SOS-Barnbyar

Juletid betyder ofta julklappar. SMA Mineral ger även i år sin julklapp till SOS-Barnbyar och stödjer dem i deras arbete för utsatta barn. Vi önskar samtidigt alla en riktigt god jul.

NOTIS

SMA Mineral finns på SPCIs Höstmöte 22-23 november

Kom och träffa Mikael Zackrisson och Patrik Hjärpe på SPCIs höstmöte i Varberg och diskutera kalk och magnesiumhydroxid för papper- och massaindustrin. Det kommer att bli två intressanta konferensdagar i Varberg med nätverkande och besök på Södra Cell Värö.

NOTIS

Den största utmaningen hittills

Mälarbanan – en kamp mot klockan. SMA Mineral fick i uppdrag att leverera KC Binder, kalkcement, till bygget av de nya järnvägsspåren på Mälarbanan – inga konstigheter i sig. Den verkliga utmaningen var att jobbet, som vanligtvis tar tio veckor, skulle göras på tio dagar. - Varje dag skulle det levereras 400 ton, berättar Jarek Fastlind på SMA Mineral.