Jobba hos SMA Mineral

SMA Mineral är en familjeägd koncern i kalkbranschen. Vi är totalt 250 anställda och finns på ett tjugotal produktionsplatser i Sverige, Finland, Norge, Estland och Bulgarien. Även försäljningen sker i stor utsträckning till dessa länder.

Vår strategi är att fortsätta växa och utvecklas tillsammans med kunder, leverantörer och övrig omvärld. För att genomföra detta behövs kontinuerligt nya medarbetare med varierande utbildning och erfarenhet.

Inom SMA Mineral arbetar vi med stort driv och engagemang och i en organisation med korta beslutsvägar. Vi behöver löpande förstärka med ny kompetens inom geologi, produktion, logistik, försäljning, marknadsföring, ekonomi och administration. Är du intresserad att bli en del av oss, men inte hittar någon ledig tjänst just nu? Du är ändå mycket välkommen att skicka ditt CV till sma@smamineral.com

Vi söker
CFO
med stark drivkraft att leverera ”det lilla extra”

Marknaden är i förändring och vi vässar oss än mer samt höjer ambitionen och takten för att nå och överträffa de strategiska målen.

I linje med detta söker vi en CFO som vill anta utmaningen att säkerställa att våra processer, arbetsmetoder och system är optimala för att leva upp till ledorden god kontroll, regelefterlevnad, hög kvalitet, effektiv hantering och ”ordning och reda”. Din drivkraft får dig att ständigt arbeta för att effektivisera, förbättra, förenkla och utveckla i olika perspektiv.

Rollen som CFO är en central position för bolagets fortsatta utveckling och framgång. Du får stor möjlighet att påverka koncernens utveckling och arbetar både strategiskt och operativt med fokus på en långsiktigt hållbar ekonomi och att tillgodose verksamhetens behov. Som CFO ansvarar du för koncernens inklusive dotterbolagens månadsrapportering, månads- och årsbokslut, årsredovisning, prognosarbete, budgetprocess och finansiering.

Du arbetar nära CEO och medverkar till att skapa helhetsförståelse för ekonomiska konsekvenser av beslut och handlingsalternativ samt stöttar och stärker koncernledningen samt operativa chefer och medarbetare i det dagliga arbetet med ekonomiuppföljning, rapportering, finansiell utveckling och affärskritiska analyser. Dina kontaktytor är många och det är viktigt att du etablerar och utvecklar goda relationer med externa kontakter såsom banker, finansbolag och revisorer. I ditt ansvarområde ingår också företagets personalstabsfunktion.

Vid företagsförvärv och dotterbolagsetableringar deltar du i Due Diligence-processen där du ansvarar du för integration gällande rapporteringsprocesser och ekonomistyrning. I arbetet ingår också att ta fram ekonomiskt underlag till ledningsgrupp och styrelse samt du rapporterar direkt till VD.

Ditt team består av åtta direktrapporterande medarbetare i Sverige och Finland. Du ingår i koncernledningen och rapporterar till CEO. Placeringsort är Persberg (koncernens HK).

Din profil

Dina erfarenheter innefattar ansvar för hela ekonomiprocessen från liknande roller som exempelvis CFO, ekonomichef eller senior controller, där du har goda kunskaper i koncernredovisning. Vidare är det meriterande om du arbetat med den internationella redovisningsstandarden IFRS och om du har erfarenhet av revision.

Du har akademisk utbildning inom ekonomi, civilekonom med inriktning redovisning eller motsvarande. Dina språkkunskaper är goda i både svenska och engelska i såväl tal som skrift. Övriga språkkunskaper ser vi som meriterande.

Som person är du mål- och resultatorienterad med en stark leveransförmåga, analytisk och har eget driv. Utifrån dessa egenskaper kan du omsätta analys till operativa planer, uppgifter och genomförande. Genom din goda planerings- och organisationsförmåga kan du överblicka situationer och processer, se helheten och därigenom prioritera samt koordinera aktiviteter. Med ett strukturerat arbetssätt levererar du resultat av både hög kvalitet och kvantitet. Du är lösningsorienterad och engagerad med ett positivt förhållningssätt och effektivt noggrann samt ansvarstagande. Du trivs med att leda dig själv såväl som andra och du är tydlig i din kommunikation. Det är också viktigt att du trivs i en bred roll och är beredd att agera både i ett strategiskt perspektiv och i operativa uppgifter.

Du kommer till ett familjeägt bolag som drivs med ett strukturerat entreprenörskap, har korta beslutsvägar och ett starkt affärsdriv. Vi erbjuder dig ett utmanande arbete där du kommer att få utlopp för din drivkraft att utveckla verksamheten samt leda en värdeskapande ekonomifunktion.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med EKSTAM Executive Search & Selection.

För mer information, ring vår konsult Ann Ekstam, 0733 – 94 64 26 eller besök www.ekstamsearch.se

Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, dock senast 13 april.

Ansök via länken http://ekstamsearch.se/cfo-sma-mineral/

 

SMA Mineral söker försäljningsingenjör

Drivs du av långvariga affärsrelationer? Vill du ta klivet in i en resa med utvecklingspotential? Hos SMA Mineral finns nu möjligheten för dig som vill jobba med försäljning av magnesiumhydroxid främst i Sverige men även i andra länder. Vi söker dig som har kemikunskap och tidigare säljbakgrund för att fortsätta SMA Minerals affärsutveckling.

SMA Mineral erbjuder:

SMA Mineral är ett företag som präglas av ett entreprenörstänk. Medarbetarna får stort ansvar och jobbar med frihet under ansvar. Det råder god sammanhållning och glädje på arbetsplatsen. Här jobbar du med stort driv och engagemang i ett bolag med korta beslutsvägar. SMA Mineral är ett värderingsstyrt bolag med värdeorden: Kompetens, pålitlighet, flexibilitet och nytänkande. En fast månadslön och tillgång till tjänstebil erbjuds i denna roll.

Arbetsuppgifter:

Huvuduppgiften är att sälja och marknadsföra magnesiumhydroxid som SMA mineral för närvarande producerar i Finland och i Sverige. Huvudkundsegmentet finns inom pappers- och massaindustrin.

  • Du sköter hela försäljningsprocessen från att kontakta kunder till att skriva offerter och avtal.
  • Du genomför provkörningar hos kund samt agerar stöd i kundernas utveckling och optimering av deras processer.
  • Praktiskt jobb i form av dra slang, installera pumpar, rengöring m.m
  • Du gör marknadsplaner, budget och prognoser.
  • Du deltar i inköp av råvaror och kemikalier till produktionsenheterna.

Du arbetar i tätt samarbete med kollega i Finland och rapporterar till företagets VD.

Placeringsort: Sverige, hemmakontor kan tillämpas.

Kvalifikationer:

Vi söker dig som jobbat i en säljande roll alternativt processnära roll inom pappers-och massaindustrin. Vi ser helst att du har en utbildning och kunskaper inom kemiteknik. En förutsättning är bra kunskaper i svenska och engelska. Då detta är en resande tjänst är du en ansvarsfull person med ett stort driv och flexibilitet som givetvis har B-körkort.

Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Information om ansökan

Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Vid frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Angelica Mäenpää, AxÖ Consulting, på telefonnummer 076-636 61 75. Alla ansökningar behandlas konfidentiellt.

Varmt välkommen med din ansökan!

Thomas Brunzell – Transportledare

Jenny Allared – Labratorieingenjör

Linda Karlsson – Projektledare