Jobba hos SMA Mineral

SMA Mineral är en familjeägd koncern i kalkbranschen. Vi är totalt 250 anställda och finns på ett tjugotal produktionsplatser i Sverige, Finland, Norge, Estland och Bulgarien. Även försäljningen sker i stor utsträckning till dessa länder.

Vår strategi är att fortsätta växa och utvecklas tillsammans med kunder, leverantörer och övrig omvärld. För att genomföra detta behövs kontinuerligt nya medarbetare med varierande utbildning och erfarenhet.

Inom SMA Mineral arbetar vi med stort driv och engagemang och i en organisation med korta beslutsvägar. Vi behöver löpande förstärka med ny kompetens inom geologi, produktion, logistik, försäljning, marknadsföring, ekonomi och administration. Är du intresserad att bli en del av oss, men inte hittar någon ledig tjänst just nu? Du är ändå mycket välkommen att skicka ditt CV till sma@smamineral.com

Möt några av SMA Minerals medarbetare i deras olika yrkesroller

”Chaufför? Borde inte du vara tjock?”

Vad krävs för att vara en bra chaufför? Vad är svårast med jobbet? Och äter alla chaufförer skräpmat? Säg hej till SMA Minerals chaufför Marcus Hedberg som hittat sitt drömjobb och som mår allra bäst när han från förarhytten se solens upp- och nedgång.

– Jag var kock förut men ville hela tiden köra lastbil. Det var bara det att restaurangutbildningen var det enkla gymnasievalet hemma i Hällefors.

– Som barn lekte jag med lastbilar hela tiden och morsan och hennes kompisar sa alltid Han kommer att köra lastbil! Sedan har morfar och min farbror kört också så det inspirerade ju såklart.

Vad gör du som chaufför?

– Jag kör ut kalk till våra kunder. När jag börjar dagen har de som arbetat före mig ofta lastat bilen, så det är förberett. Är det sjökalk vi ska ut med så ringer jag båtchaufförerna för att försäkra mig om att jag har koll på vart jag ska. Och när jag är framme lossar vi kalken.

Hur går det till?

–  Vi blåser kalken genom en gummislang till båten och här gäller det att vara med så att det inte händer något och slangen spricker. Lossningen tar runt tre timmar så det blir en del väntan men då brukar jag passa på att äta eller städa hytten.

Vad är det bästa med att vara chaufför?

– Det egna ansvaret, jag planerar ju alltid min egen resa. Jag vägar ena rutten mot den andra. Den ena vägen kanske tar två minuter längre men blir ekonomiskt bättre med färre backar, kurvor och rondeller. Det är kul att hitta smarta vägar, tänker jag smart kan jag ju hinna med ett extra lass.

– Sedan är det något speciellt med att köra lastbil. Du sitter skönare och högre upp än i en personbil, det är underbart. Att man under ett arbetspass dessutom kan se solen gå upp och ner är fint.

Ja för du arbetar långa dagar?

– Ja, 15 timmar varje dag. Så när jag är klar borstar jag tänderna och lägger jag mig och sover i sängen bakom förarsätet. Det är fantastiskt!

Hur är en bra chaufför tycker du?

– Rätt tuff och självgående. Blir du osäker och ska dubbel- och trippelkolla allt tar det längre tid. Du måste ha lite jävlar anamma.

Vilken är största utmaningen med arbetet?

– Kanske att man hela tiden får hjälpa övriga trafikanter att tänka. Jag behöver vara defensiv när jag kör och alltid vara beredd på att någon annan i trafiken kommer göra något dumt.

Och hur tror du andras bild av rollen är?

– Att man ska vara tjock (skratt)! Att man bara äter skräpmat och sitter still. Men så är det verkligen inte. Eftersom jag hela tiden tävlar med mig själv håller jag ett högt tempo när jag tar mig till och från bilen.

Ingen soffpotatis alltså?

– Nej, jag gillar att träna mycket när jag är ledig. Och att köra motorcykel. Jag tog körkort i somras så nu är det bara bussbehörigheten jag saknar.

Thomas Brunzell – Transportledare

Jenny Allared – Labratorieingenjör

Linda Karlsson – Projektledare