SMA Mineral - En värld full av kalk

Dolomit

Dolomit är namnet på en karbonatbergart som består av mineralet dolomit.

Vad är dolomit?

Dolomit är namnet på en karbonatbergart som består av mineralet dolomit.

Bergarten är nära besläktad med kalksten och bildas genom att kalkstenen genomgår en process kallad dolomitisering. Vid dolomitisering byts en del kalkstenens kalciumjoner ut mot magnesiumjoner. Dolomitens kemiska beteckning är CaMg(CO3)2.

Framställning och användning

Liksom kalksten förekommer dolomit både som sedimentär och kristallin. I Sverige finns inga kända förekomster av sedimentär dolomit. All svensk dolomit är kristallin och dessutom mycket gammal (ca en miljard år). I Norge finns en yngre kristallin dolomit i fjällberggrunden och i Estland och Lettland finns det sedimentära dolomiter av samma ålder som den gotländska kalkstenen.

Dolomiten bryts, krossas och mals till lämpliga fraktioner i våra produktionsanläggningar och kan, liksom kalkstenen, därefter förädlas vidare till bränd dolomit.

Dolomiten är, tack vare sitt höga magnesiuminnehåll, vanlig inom jordbruket. Den förekommer ofta dessutom inom järn och stålindustrin samt som fyllnadsmedel inom framförallt färg- och plastindustrin.

Våra produkter

Bränd kalk

Bränd kalk, kalciumoxid, är en kemisk förening av kalcium och syre.

Bränd dolomit

Bränd dolomit, eller kalcium magnesiumoxid, har den kemiska beteckningen CaMgO.

Släckt kalk

Släckt kalk, kalciumhydroxid, bildas av en reaktion mellan bränd kalk och vatten.

Bränd kalk och cement

En blandning av mald bränd kalk och cement som är speciellt framtagen för användning vid markstabilisering.

Kalksten

Kalksten är en bergart som i huvudsak består av mineralet kalkspat.

Bergkross

Bergkross är krossad sten i olika fraktioner.

Kvarts

Kvarts är en jämnkornig metamorf bergart omvandlad från sandsten.

Dolomit

Dolomit är namnet på en karbonatbergart som består av mineralet dolomit.

Hållbarhetsrapporten ger oss riktlinjer för framtiden

Vår vision är att SMA Mineral ska vara det naturliga valet för utveckling och värdeskapande, lokalt som globalt. Våra långsiktiga planer handlar både om att rädda klimatet och om att överleva som företag. Våra kunder går i första ledet i sina respektive branscher och för att vara konkurrenskraftiga måste vi göra samma sak.